Bröd från sommarlivet

Frukost med nybakat bröd är en absolut lyx. Detta sommarbröd (Sara; kolla sid 242) kan kalljäsa i kylskåpet över natten, vilket innebär att man kvällen innan snabbt rör samman smeten och sätter den i kylen. På morgonen stjälps den bara upp, formas till ett bröd och gräddas.

image190

"Bröd från sommarlivet"

Till ett stort bröd

1/2 pkt jäst
2 tsk salt + 1 msk honung
5 dl fingervarmt vatten + 1 dl mjölk
2 msk rapsolja eller olivolja (eller valnötsolja till valnötsbröd)
2 dl (100 g) grahamsmjöl eller rågmjöl
10-10 1/2 dl (600 g) vetemjöl
150 g hasselnötter eller valnötter eller solrosfrön (jag blandade alla tre)
1 dl sesamfrön och/eller solrosfrön till utbakning

Smula ner jästen i en bunke, strö över salt och honung. Slå på lite av vattnet och rör ut jästen. Häll i resten av vattnet, mjölken och allt övrigt utom fröna till utbakningen. Arbeta samman degen och låt den jäsa 1 1/2 h i rumsvärme (eller väl täckt i kylskåpet över natten).

Värm ugnen till 260 grader. Strö ut lite mjöl och sesamfrön/solrosfrön på bakbordet, tippa ut degen och forma den till en stor limpa. (jag tyckte snarare det blev smet som flöt ut, så jobba med mycket mjöl, tvinna smeten snabbt och så upp på plåten). Grädda först i 260 grader i 10 min, sänk därefter till 180 och grädda i ytterligare 30 min. Låt sedan svalna på galler.

Så ja, nu lovar jag på heder och samvete att inte mässa ytterligare om "Under valnötsträdet". Köp den och förgyll din matkultur hemma!



Kommentarer
Postat av: Sara

Det skriver jag under på. Har lagat mat från den varje dag sedan jag köpte den.
Nu ska jag iväg och resa tält till bröllopet imorgon.
Go helg!

2007-07-13 @ 13:12:35
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se
Postat av: evans

Jag tror jag måste köpa den boken! Det verkar ju vara en massa goda recept i den! Hoppas att du inte får någon otur idag!

2007-07-13 @ 14:59:39
URL: http://evans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0