Två nya sommarfavoriter

Quinoa; inkafolkets näringsrika frö, som här hemma kommer att äntra sommarsallads-prispallen, förbi både bulgur och couscous. Det sistnämnda tror jag inte jag lagar igen, eftersom jag tycker att det hamnar överallt förutom i våra munnar: Under fötterna, under mattorna, på barnens rum och i Lillebrors öron.

image36


Hel grillad köttbit under Herr Webers klotlock:
Jag är pinsamt medveten hur efter vi är på detta plan, men ooooooj vad gott det är med en rejäl stek som fått gosa sig under locket en timme. Mer grillro och fantastikt kött! (Nedan: sagolik entrecôte från i fredags.)

image37

Kommentarer
Postat av: Sara

Har ni grillat den indirekt,dvs inte direkt över kolen utan med folieformar under köttet och kolen sidan om formarna. Att marinera en ryggbiff och sedan grilla på detta vis är mycket gott. Jag hörde också på radion idag när jag körde till skolan att man ska krydda inte bara köttet utan även kolen med örter,vitlök eller andra kryddor som man tror kan passa.Spännande! Vi har också testat att grilla med rökspån från en Jack Danielstunna. En mycket rökig smak på köttet men jättegott, kanske något för en whiskyälskare, om du fortfarande är det.

2007-04-16 @ 20:53:43
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se
Postat av: Anna

Jepp, vi grillade indirekt. Vi hade blötlagda rosmarinkvistar på glöden, och jag tänkte faktiskt att vi ska prova med spån/flis nästa gång. Kul att du nämnde det!

2007-04-16 @ 20:56:50
URL: http://familjenjensen.blogg.se
Postat av: Eva

...Oj så gott det ser ut....Och ett glas rött därtill...

2007-04-16 @ 22:28:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0