Dr Phil-tankar, del 1

"Din roll som förälder är det högsta och finaste kall du någonsin kommer att få i ditt liv"

" Föräldraskapet är ett heltids- och heldygnsarbete i drygt 20 år"

"Jag har ofta hört föräldrar säga att de skulle kunna dö för sina barn. Jag för min del vill inte att du ska dö för dina barn, jag vill att du ska leva för dina barn"

Vägen mot ett målinriktat föräldraskap pekas i boken ("Familjeliv") ut med hela handen. Dr Phil ger ett allsmäktigt intryck, han står bredvbid mig i sin bullriga, mustaschprydda uppenbarelse och pratar tydligt med sin breda sydstatsdialekt. Han är rakt på - det märker jag trots usel översättning - och säger sig ha svaren. Typiskt amerikanskt kan tyckas, men faktum är att jag gillar det, så här långt i alla fall. Det är skönt med någon som faktiskt påstår att han kan hjälpa till och underlätta, inte en Ann Söderlund (från "Söderlund och Bie" på SVT) som har noll koll men som presenterar tusen förslag och tycker man som förälder kan välja något man tycker verkar "schysst".

Naturligtvis läser jag inte "bibeln", men jag gillar en fast hand, som säger vad han tycker. Vi föräldrar är ganska ensamma i vår roll idag; hushållen är små och vi är ofta så mån om att göra rätt att vi knappt kanske vågar säga hur vi egentligen har det. Ibland kan jag längta efter en naturlig mångfald av vuxna för barnen att dagligen få ta del av: Större familjer med fler vuxna som hjälps åt, eller i alla fall FLER familjer som stöttar varandra på ett mer naturligt och spontant sätt i samhället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0