Lek - eller inte

Jag är ingen typisk lekmamma, jag ogillar framför allt rollekar, men njuter däremot av pyssel och böcker.

Ofta är jag dock en "måste bara"- och "ska bara"-mamma, även om jag dagligen arbetar på att justera detta. När jag väl har gnidit klart på diskbänken, skalat löken eller något annat livsviktigt (...) och sätter mig ner på golvet med barnen, då går de undan - vill vara själv.

Då tycker de antagligen att klockan är tio över tolv. De är för det mesta mycket duktiga på att leka själv, och jag är väl duktig på att låta dem göra det - med lite dåligt samvete som följd.

Men skulle jag sjunka ner på en stol med senaste Hus & Hem, så hänger de sig garanterat genast i benen på mig - bägge två.

Nu har farmor och farfar precis stuvat in dem i bilen för övernattning hos sig, maken lägger klinker i groventrén och jag ska njutfullt laga en currygryta själv.

Ikväll släpper vi på det där gummibandet för en stund; njuter pausen - eftertraktad och önskvärd.

På tal om ingenting, så har jag ingen förståelse för hur go'a 50- och 60-talsklassiker får samsas i samma lokalradioprogram som "bräk"-Lotta Engberg eller Inez/Lennartz/Zick-Zacks/Dannyz Orkester och bas-Christers kärlekskval. Maken vägrar dock byta våglängd, och kanske är det vid just, och enbart, kakelläggning ett sådant smörprogram funkar, strömmande ur en avlagd gammal radio med slipdamm och kasst ljud.

Det ööösregnar och har så gjort hela dagen, sa jag det?



Kommentarer
Postat av: Novaliv

Hej! Jag vet att jag inte egntligen är berättigad till att klaga =) Men jag har haft sån lyx att A har sovit i från ca 20,00-08,30 väldigt länge...men det är väl ljuset och värmen som ställer till det..men jag är hyffsat nöjd ändå, trots att jag ser ut som en yrvaken höna tills klockan slår 08,00..hoppas du har en bra kväll..jag skall nu slänga mig ner i soffan ( efter nattningen som är sen för att vi kom just hem ) och bara njuta av vanlijglass och jordgubbar..mums!!

2007-06-16 @ 20:59:41
URL: http://novaliv.blogg.se
Postat av: Anna

Vad Lyxigt att Ni två får vara själva en stund!
Heders till barnvakterna!! Ha det bäst!

2007-06-16 @ 22:05:51
URL: http://irrbits.blogg.se
Postat av: Lisa

Hej! Tvåsamhet under arbete kan inte skattas nog högt! Att få fixa på utan att lösa 3:e världskriget mellan döttrarna eller behöva springa ut och rädda lillsysters allt för våghalsiga övningar från att gå överstyr det är LYX och FRID! Även om jag älskar mina barn över allt annat så älskar jag dem inte mindre för att vi "vilar" oss från varann ibland...man behöver den tiden, att få vara ensam med sina tankar och resonera med sej själv..därför förstår jag dej så väl...njut du över att få laga currygrytan själv, det är lyx...*kram*

2007-06-16 @ 22:43:03
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: evans

Haha! Visst har bas-Christer blivit lite överdrivet mycket bas-Christer? Inte för att jag lyssnar på honom regelbundet, men varje gång jag hör honom tycker jag att rösten sänkts en oktav... Hoppas du haft en bra dag! Skönt med lite egen tid!

2007-06-16 @ 23:35:54
URL: http://evans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0