Lägre BPM

Jag har knappast kunnat undgå insikten om att min musiksmak förändrats de senaste åren, eller i alla fall e. B. (efter Barnen).

Om rockaren i mig ska krypa fram måste jag nog köpa en konsertbiljett. För här hemma är sonaterna annorlunda, och jag känner att tonlägena måste sänkas och takterna dras ned när jag lyssnar på musik.

"Mamma, maaaammaaa, MAAAMMAAAAA!" har ersatt Rolling Stones.
Matkladd och gaffelhamrande har ersatt ösiga trumsolon.
Barnvisor i falsett har ersatt blues och bluegrass.

När man ridit ut en emotionell storm tillsammans med Loppan får det bli Sophie Zelmani eller Oh laura som lugnar mig. Sinnet befrias inte längre av rock, inte här hemma i alla fall. Jag behöver kontrast, inte komplement, till de övriga musikstyckena i huset. Kort sagt är det inte högtalarna som ger mig lock för öronen - det är barnen.

Blues- och rockblodet rinner emellertid fortfarande i mina ådror, om än lite trögare. När småbarnsåren är till ända och vulkanutbrotten färre, så vaknar jag igen. Då ska jag, liksom Helena, skaffa en årlig konsertbudget, och jag ska hoppa upp och ner i folkhavet, få gåshud av gitarrplock och hjärtflimmer av basgångarna från högtalarna.

Men inte än. Än ett par år ska jag på alla fyra torka rent golvet från matrester med mirakeltrasan och ibland längta tills mina älskade yrväder knoppat in och min puls kan återgå till det normala. Än ett tag njuter jag i princip uteslutande av lugna tongångar, sammetströstande röster och klassiska stycken framför stereon.


Andra bloggar om: ,

Kommentarer
Postat av: Lina

jag förstår det. Drar en parallell till böcker. När jag läser mkt kurslitteratur orkar jag knappt med vanliga böcker -även fast jag älskar att läsa..egentligen.

2007-09-12 @ 11:43:34
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: evans

Gaffelhamrandet kan uppnå ett ganska högt bpm. Förstår att det är skönt att varva ned med lite stillsammare musik. Fast om jag är trött piggar alltid step up-mixar upp. Ligger på runt 130 bpm :)

2007-09-12 @ 19:49:20
URL: http://evans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0