Konst al dente

Att koka spaghetti är väl ingen konst kan tyckas, men jag anser att den kräver lite omsorg för att bli riktigt god:

Som med all pasta krävs en stor gryta med myyycket vatten, och när det gäller spaghettisort kompromissar jag aldrig - det ska vara Barilla. I kokvattnet har jag 1-2 matskedar (jo!) salt. Efter kokning sköljer jag spaghettin i durkslag under kallt vattten för att den inte ska klibba. I kastrullen lägger jag en klick smör (inga flytande margariner med transfetter tack) som får smälta medan vattnet rinner av spaghettin helt, för att det inte ska bli såsigt i kastrullen. Ett par drag med färskriven muskot och kanske lite salt till och du har världens godaste spaghetti! Kanske en liten knäpp på näsan för GI-fanatiker, men det är ingen nyhet att jag inte sällar mig till den skaran.

Och så var det köttfärssåsen... Ingen rätt har väl så mycket integritet som den svenska köttfärssåsen. Vi har nog alla våra arv och idéer om ingredienser och tillagning. Det finns säkert lika många recept som individer. Här hemma har vi:

Nötfärs, gul lök, mycket vitlök, buljongtärningar, krossade tomater, lite mjöl, tomatpuré, paprikatärningar, sherry, svamp på burk, riven morot, oregano, timjan och lite Sambal Oelek.

Vilka ingredienser har du?

image90

Kommentarer
Postat av: J

Gillar receptläsning. Skrev precis ut receptet på Filmjölkslimpan och pannkakorna med gott samvete som du bloggat om tidigare. Menytorka på den här fronten också allt som oftast. Alla bidrag godtas tacksamt.

2007-05-14 @ 14:59:37
Postat av: Moster

Om vin eller she she sherry, saknas, så funkar balsamvinäger alldeles utmärkt. Ger dessutom en härlig syra i köttfärssåsen! Tjockt lager färskriven parmesan är ett måste! Likaså att avnjuta rätten i lätt djupa tallrikar, smakar bättre på något vis om än pyskologiskt....

2007-05-14 @ 17:52:39
Postat av: Sara

I min köttfärssås finner man oxfärs, lök, vitlök, vin, timjan, krossade tomater med basilika eller chilismak, salt, vitpeppar, soja, balsamvinäger och riven morot. Till detta lite färskriven parmesan och svartpeppar (nymalen)

Ibland gör vi "fusklasagne" med köttfärssåsen. Färsk pasta (inget måste) i form, häller på köttfärssåsen och toppar med riven ost och skivade tomater. In i ugnen tills osten har smält och fått färg. Serveras med en god och matig sallad.

2007-05-14 @ 21:54:11
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se
Postat av: Veronika

Nötfärs, creme fraische (det går bra med grädde också), tomatpuré, soya och sen lite olika kryddor, typ salt, peppar, oregano, vitlökspulver. Ibland kan man ha i lite ost också.

2007-05-14 @ 22:57:18
URL: http://sagoslott.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0