Min tid är nu

Hösten är på många sätt min årstid, vilken jag nu välkomnar med öppna armar:

Färgerna övergår i dova toner, vilket passar mig, och stearin- och värmeljuskonsumtionen är skyhög här hemma under denna tid. Jag tycker att de för hösten nödvändiga plaggen passar min person; långbyxor istället för kortvarianter, jeans i kubik (jag skulle kunna ha jeans alltid), en lagom tjock jacka (älskade skinnpaj; välkommen ur garderoben), en lagom halsduk och stövletter eller sneakers. Lagom liksom.

Förutom ovanstående gillar jag höstmaten; rotfrukter och framför allt grytor. Grytor är så bra, grytor kan man variera i det oändliga, tillaga i jättemängder och frysa in. Grytor är vardag, och grytor är fest. Jag hittade en ny favorit häromdagen, och den lär hamna på veckomatsedlarna flertalet gånger i höst och vinter.

Som matnörd blev jag naturligtvis överlycklig när jag (förlåt; vi) i bröllopspresent fick en orange Le creuset-gryta i gjutjärn, vilken rymmer drygt 6 liter. Voilà, så bra och gott allting blev...

image217
lecreuset.fr

Fast jag ska inte överdriva. Som alla andra kommer jag antagligen att stå i matbutikernas kyldiskar och dregla över vårens primörer så småningom.

I lagom-anda avslutar jag således med: Var sak har sin tid.


Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0