Frivilligt dop

Enligt sägen är man en riktig ystadbo först när man blivit döpt i Mariakyrkan och sedan ytterligare en gång under den sedan länge årliga traditionen "sprutmönstringen".

Stans frivilliga brandkår marscherar till stadens torg, sällskapade av hemvärnskåren och dess marschmusik. Väl på torget ställs de gamla brandbilarna upp, de gammaldags pumparna fram, vattentrycket jobbas upp och därefter är det fritt fram att bada i strålarna. Hela torget fylls av vatten och som åskådare kommer man sällan undan. Det smådroppar överallt, därav den till synes suddiga bilden. Mången kamera förgås förmodligen i vattendimman.

image197


image198

Loppan blev således dubbeldöpt under gårdagens vattenfestlighet. Till sin förtjusning fick hon vid starten syn på sin bästis, hoppade glatt runt och glömde helt bort sitt fontänfall stunden innan, då hon ramlade illa i den vattentömda fontänen och fick en av stenfiskarna under hakan.

Lillebror tittade fascinerat på från pappas axlar - han får snällt vänta något år.

Kommentarer
Postat av: Sara

Där befann även jag mig. Inte riktigt planerat för W satt hemma hos min bror och spelade spel medan jag, V och brors sambo gick ut på stan och hamnade där alla andra stod och tittade. V tyckte inte om vattnet som stänkte på honom, så vi gick igen.

2007-08-05 @ 08:18:53
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0