En hypokondrikers försvarstal

Jag lider förmodligen av någon lindrig form av hypokondri, eller i alla fall vanföreställningen om att allt skit smittar mig. Jag avskyr vårdcentraler och akutmottagningar. Där torde rimligen hela stans baciller alstras i en enda, stor, motbjudande gryta. Varsågod, tag en kölapp till helvetet, bara du har leg med dig så vi kan identifiera dig efteråt.

På en stol, käpprak i ryggen, har jag just suttit femton ynka minuter och väntat på ett provsvar åt mormor. Förbi mig passerade en tysk pojke med en hosta som skulle få all världens lungpatienter att höja på ögonbrynen, samt en likblek, medelålders kvinna med någon form av akut smärta och illamående - framåtlutande gång, utrustad med en spypåse i vardera handen och med utrop som lika gärna kunde kommit från en födande kvinna.

Jag sitter med uppspärrade ögon, håller andan, kniper ihop munnen och längtar bort. Ut.

Först här hemma kan jag andas normalt igen. Kanske är det jag som är sjuk?


Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Pörnil

Jag är som du, blir som förbytt när jag gör entré i sjukhusets akutväntrum, allra helst barnakuten där de allra smarrigaste bacillerna finns...
Men, när man varit på sjukhus tillräckligt många gånger blir man (nog) immun mot alla baciller, tro mig... Förra veckan = 4 akuta sjukhusbesök med Gustav och hans stackars öron, och ännu har ingen insjuknat, tack och lov.

2007-08-22 @ 12:47:56
Postat av: Barbro

Man hatar det men de (vc:arna) är bra att ha när man behöver dem... Roligt att du hittat mig!! Fin blogg och du skriver så bra!!! Kommer tillbaka... =)

2007-08-22 @ 15:40:18
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Anna, till Barbro

Visst är det så... Jag har väldigt goda erfarenheter av vår vårdcentral, personalmässigt. Jag vill bara inte gå dit. Rimmar inte, jag vet.

2007-08-22 @ 18:55:28
URL: http://familjenjensen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0