Mina scones

De dagar som får en fantastisk start (läs: Loppan sov till 07:45 och Lillebror till 08:30, samt att alla fått en GOD natts sömn) är det bara att ta fram brädan och surfa på den vågen.

Således; vi gjorde scones tillsammans.
Nu igen, tänker du.
Ja visst, säger jag.


Numera har jag dock förädlat mitt grundrecept något, och det är ganska ovanligt för att vara jag. Först på senare år har jag vågat mig på att justera just bakrecept, för jag har väl trott att kakorna/bröden ska explodera om jag inte gör precis enligt receptet.

Mina scones, 4 stora:

480 g mjöl (varav kanske 100 g är av grövre sort, t ex fullkornsdinkel) Det är nog ca 8 dl
knappt 1 tsk salt
en nypa socker
4 tsk bakpulver
100 g margarin (rumstempererat eller smält och avsvalnat) Det går även bra med flytande margarin.
4 dl filmjölk
En näve hackade aprikoser
En näve grovhackade/sönderbrutna valnötter

Blanda samman de torra ingredienserna, tillsätt margarinet och fördela ut detta jämnt.
Tillsätt filmjölk, valnötter och aprikoser och arbeta ihop alltsammans snabbt.

Klicka ut till 4 kakor på plåt. Tryck ut (underlättar med sköljd hand) till en tjocklek på ca 2-3 cm.
Grädda i 230 grader (på varmluft räcker det med 210-220) i ca 13-14 min. Sänk ev värmen mot slutet.

Låt svalna på galler och njut varma med mindre söt marmelad, god ost eller annat pålägg du gillar.

image113

Kommentarer
Postat av: evans

Vad gott det låter och ser ut! Mumsigt med aprikoser och nötter i! Nu blir jag hungrig...

2007-05-23 @ 11:01:09
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Pörnil

Åh, det låter gott!

2007-05-23 @ 18:56:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0