En stund på jorden

När Loppan frågade om vi just idag kunde koka den där rabarberkrämen och ha till frukostmackan, så fick jag en salig känsla och tog fram kastrullen direkt.

Vilken ynnest att få möjligheten att vara hemma med sina barn så här länge. Jag ska verkligen försöka njuta extra mycket av den sista tiden över sommaren och inte gnälla. För efter makens sommarsemester är det dags att börja jobba fullt ut. Då fylls vardagen av scheman, hämtningar, lämningar, stress kanske och en massa tider att passa. Föräldraledigheten är då ett minne blott.

Här står jag, en vanlig onsdagsmorgon, och kokar kräm till mig och mina barn. Det blev en sen frukost, och när klockan är halv tio har inget av barnen ännu fått kläder på sig. Det känns bra.

image84

Kommentarer
Postat av: Sara

Visst är det härligt och precis så ska det få lov att vara. Jag njuter också av varje sekund (nästan=) att bara få ta dagen som den kommer och slippa stress och en massa måsten. Tids nog kommer alla dessa måsten.

W är på dagis tis-tors 9-14. Det händer ganska ofta att vi ringer till dagis och säger att idag kommer inte W, vi åker till (tex) djurparken istället. Detta är lyx för mig

Njut av vardagen!

2007-05-09 @ 10:12:46
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se
Postat av: Fru W

Din kräm ser smarrig ut - kan du inte dela med dig av receptet?

2007-05-09 @ 13:30:40
Postat av: Anna, till Fru W

Ganska enkelt, så det gör jag gärna:

ca 6 stjälkar tärnad rabarber
4 dl vatten
1 dl socker
3 msk potatismjöl, utblandat i lite kallt vatten

Koka upp socker och vatten, lägg sedan i tärnad rabarber. Koka mjukt, så mosigt du vill ha det. (Ibland har jag en "stomp" till hjälp, sån man har till potatismos)

Dra kastrullen från plattan och häll i en tunn stråle ner potatismjöl/vatten under omrörning. Koka sedan bara upp igen till första bubblan.

Smaka, strö i mer socker om så önskas. Som vanligt är kräm godast ljummen. :o)

2007-05-09 @ 13:46:41
URL: http://familjenjensen.blogg.se
Postat av: evans

Härligt med sådana dagar! Nu fick jag lite inspiration till vad jag ska göra av all frusen rabarber jag har i frysen. För det funkar väl med frusna?

2007-05-09 @ 19:08:35
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: Anna, till evans

Visst, det funkar lika bra. Ofta kan ju frusan rabarber bli lite extra blöta, men det spelar ju ingen roll i kräm. Du kan ju alltid (om du vill)ta lite extra potatismjöl, som ju gör krämen tjock.

Nu ska jag in och besöka din blogg, premiär. Välkommen till mig! :o)

2007-05-09 @ 19:11:08
URL: http://familjenjensen.blogg.se
Postat av: Dr S

Gottis!!

2007-05-09 @ 19:42:35
URL: http://skargardsdoktorn.blogg.se
Postat av: E

Mitt hjärta blir alldeles fyllt av känslor då jag tänker tillbaka på vardagen hemma med barnen.... Ta till vara på tiden som föräldrar-ledig. Jag VET att varje dag inte är guld-kantad och att vardagen ibland tas för given, den rullar ju bara på liksom.... MEN en sak vet jag också att få vara heltids mamma är en livslustkänsla som jag saknar. Att ta dagen som den kommer med rabarberkräm en tisdag morgon är en "Astrid Lindgren känsla", allra helst den dagen då du inte har den möjligheten. Jag har sagt detta oändligt många gånger och tänkt tanken ännu fler gånger: Man njuter av barnen allt mer ju fler man får.... "Ta till vara" ögonblicken...

2007-05-09 @ 23:36:33
Postat av: E

Jobba fullt ut, menar du 100 procent!?

2007-05-09 @ 23:39:40
Postat av: Anna, till E

Nej, med fullt ut menar jag så mycket som jag behöver. Förhoppningsvis landar det på mellan 60 och 75 procent.

2007-05-10 @ 07:53:24
URL: http://familjenjensen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0