Första barnet - och tiden därefter

Goda vänner har fått sitt första barn i dagarna.

Två gånger har vi varit med om det där stora, omtumlande, men första gången är det speciellt. Livet vänds plötsligt upp och ner, och allt man någonsin varit säker på som människa ställs nu på sin kant. Efter första barnets födelse är det nya familjelivet ett tomt, blankt papper. En stor ovana för de flesta moderna människor med lite kontrollbehov. Det är magiskt, konstigt, fantastiskt, ofattbart, jättejobbigt och roligt. Dessa spretiga känslor är svåra att fånga in med håven, och tills man lyckats med det blir tillvaron därefter.

Med två större yrväder är jag faktiskt glad att vara över det där nya, stora och okända. Kontrollmänniskan i mig har mer ro numera. Aldrig till fullo, långt ifrån till fullo, men i alla fall något mer.

Barn är livets rikedom, livets prövning, livets största kunskap och livets fortsättning. Naturligtvis ska detta vara både svårt och roligt på samma gång.



Kommentarer
Postat av: Karin

Ja, precis så är det. Jobbigt och fantastiskt tycker jag.

2007-07-20 @ 18:01:25
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: E

MMM... magiskt...
Alla dessa adjektiv är så väl beskrivande.... Att vara berikad av barn i sin vardag är fantastiskt... Var så stolt idag då M och jag vandrade runt i stan, fixade en massa ärende. Hon har blivit så stor. Solglasögon, klänning och nu utan blöja... Känslorna var mer frustrerande under eftermiddagen då uteförrådet skulle skrubbas och M absolut bara ville ha Hs saker och det uppstod
arga höga skriande toner.
Ville bli vid mina "måsten" men fick lugnt stänga av vattenslangen och bli mamma för en stund... E

2007-07-21 @ 22:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0