Vindarna vänder

Så var det dags, den stora dagen har kommit - och flera av helt annan typ är till ända.
Jag börjar nu jobba på riktigt - varje dag.


Föräldraledigheten har känts oändlig, mest i positiv bemärkelse. När SGI-dagarna nu har sinat är det med tacksamhet jag tittar tillbaka på 1,5 år hemma med barnen. Det är dessutom först nu jag inser vilken parantes den s k ledigheten är (dumt ord, vem kom på att det skulle heta "ledighet"?), om man ser livet ur ett större perspektiv. En fantastiskt parantes när man bor i Sverige, en ynnest på många sätt.

En egen personlighetsutveckling har dessutom blivit tydlig. Nu börjar jag inse hur jag vill att mitt liv ska se ut, hur jag vill ha det, hur jag bäst finner meningen i det samt vilka prioriteringar jag vill göra. Det är otroligt mycket som fallit på plats för mig sedan Lillebror föddes. Insikt, distans och säkerhet - så kan man nog sammanfatta det.

Barnen har blivit så stora, och jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på den sammanhängande tid vi fått tillsammans.

Slutligen känner jag att det nu är dags för något nytt - det har jag märkt även på barnen. Vindarna vänder, och det känns bra. Nu tar vi en dag i taget i vår nya vardag. Dagis, jobb, schema, hämtning och lämning, kvällsmat, saga, bävernylon-overaller, dagisbaciller och allt det där andra. Nya livsformer, nya stunder.

Med mina stramande innerlår - det är faktiskt värre idag - är jag glad över att idag få sitta på rumpan vid datorn och ringa en massa samtal.

image211

image212



Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer
Postat av: Sara

Vår lillebror börjar inskolning på dagis om en vecka. Det känns, jag är lite vemodig, lite ledsen men samtidigt glad över att få återvända och avsluta mitt eget samtidigt som jag tittar tillbaka på denna tiden (hemma med barnen på heltid) med glädje.

2007-08-20 @ 10:23:05
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se
Postat av: Camillas lockar

Men vilka söta ungar! Hoppas få samma insikt när jag får mina tre andra barn. Om det nu blir så :-)

2007-08-23 @ 09:01:24
URL: http://www.lockar.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0