En eko-tanke

Skånska Mossagården levererar ekologiska frukter och grönsaker i färdiga prenumerationslådor till de flesta ställen i landskapet. Jag läste om dem och andra liktänkande företagare i senaste Allt om Mat.

Så lockande det är, och verkligen något att tänka över! Jag skulle nog helst av allt vilja vara den där mamman i reklamen (nu minns jag inte för vad) - hon som går med kundvagnen ute i grönsaksodlingarna på åkern.

Det enda egentliga problemet är den på axeln sittande snåljåpen, som håller lite för hårt i familjeslantarna. Måste räkna lite på det, måste tänka lite till.

Och när jag ändå är inne på närodlat, så bestämde (tror jag) jag och mamma oss för att beställa hela, styckade lamm inom kort. Frysboxen i källaren är stor.

De här känslorna är bra och viktiga, tycker jag. Det säger jag med en stor påse Willys-produkter och sydamerikanska äpplen bland mina nyinhandlade livsmedel. Var placerar det mig, i fusk-ekoskaran månne?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hrmm jag är som du, jag vill och försöker handla när-producerat men ibland fuskar jag...men jag tycker ialla fall att det är bättre med att man gör rätt nåra gånger än aldrig...kram

2007-08-04 @ 23:49:51
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: Peter

Frågan är om det verkligen är miljövänligare att alla får varorna hemkört till sin brevlåda, kräver inte det väldigt mycket transporter? Är det inte många som är lata och betalar lite extra för att få det hemkört till dörren istället för att samordna hämtningsplatser med andra människor. Tror att det kan bli en miljö bov det också i längden som de flesta lyxprodukter/tjänster.

2007-08-05 @ 22:57:55
URL: http://flockdjur.blogg.se
Postat av: Anna, till Peter

Visst kan det nog bli så. På Mossagården har de samordnat hämtningsställen i respektive stad, så service hem till brevlådan behöver man inte slösa med.

2007-08-06 @ 06:55:52
URL: http://familjenjensen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0