Wild kids

Som den småbarnsmor jag är har jag följt SVTs serie Wild kids. Hela familjen satt igår och svettades under den gastkramande finalen. Vilken ärlig och spontan kämparanda, från båda lagen! Jag och maken var rörda till tårar över deltagarnas starka känslor när ena laget segrat, för det var verkligen två ytterligheter - vinnare och förlorare.

Vinsten var en safariresa till Afrika! Bland annat fick laget besöka en massajby. Dessa jägarfamiljer i kobajshus, långt ut på en öde savann. Fattiga kan tyckas, men lyckliga så in i bänken! Blekfisarna fick spela fotbollsmatch mot de spinkiga och färgglatt klädda massaj-kidsen. Det lyste i allas ögon! Där bygger kvinnorna hus av bajs, som är varma och go'a om nätterna och svala på dagarna, lagar dagens måltid över elden och visar stolt hur man dödar ett lejon med klubba och spjut. Nog för att de inte har vårdcentral och vaccinationer, Mora-blandare i köket, imac med 8 mbit bredband på kontoret, en kombi eller praktisk bordsdammsugare (vad de nu skulle med den till), men de tycks vara nöjda och lyckliga för så lite. En underbar och nyttig kontrast när man själv sitter och surar för att designlampan är så j-la dyr, tröjan är noppig och skosnöret inte höll.

Numera har jag dessutom en son som kan härma ett lejon och en dotter som tycker vi kan åka till Afrika imorgon och sova i tält i trädgården resten av året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0