Nedräkningen har börjat

Åh, jag är en riktig schlagernörd, och det har jag nog varit sedan Lill Lindfors tappade kjolen i Göteborg år 1985! Jag har förresten läst att dåtidens eurovisionchef blev så upprörd att han införde en ny regel, typ Lex Lindfors, vilken innebar att ingen därefter fick byta kläder mellan genrep och sändning.

När glam-cirkusen kör igång sitter jag bänkad med lätt handsvett och adrenalin i kroppen. Jag är en av dem som naturligtvis uppskattar de senaste årens förlängning av lidandet, förlåt, showen, d v s alla deltävlingar. Det är en turné jag följer som en halvbesatt distans-groupie. När fjäderboan, glitterkavajerna och de tajta herrbyxorna är uppsydda är jag mer än redo. Den sociala aktiviteten avstannar för ett par veckor, eller så gör vännerna bäst i att närvara. Inte så mycket för att jag har någon vidare förmåga att konversera under tävlingarnas gång, utan kanske mer för att jag hoppas att någon är lika löjligt intresserad som jag.

De senaste åren har tävlingen glädjande nog genomgått en ansiktslyftning. Förr var det töntstämpel på ESC (det är det fortfarande, säger en del), men numera är det artister med helt annan musikbakgrund som ställer upp. Personligen tycker jag att tävling både nationellt och internationellt gått från Svensson-underhållning till kult och kanal för pop och glamrock.

I år har startfältet varit av hög klass, jämförelsevis, men det finns inget och ingen som slår The Ark! Jag älskar Ola Salos hela uppsyn, hans kaxiga artisteri, hans texter och attityd och hans originalitet. Och fullpumpad med nationalpatriotism och The Ark-frenesi känner jag att det inte finns någon annan placering för Sverige än högst upp på pallen. Betänk förvisso att min annars objektiva blick nu är lätt fördunklad av ovanstående passion, men det verkar dock inte finnas några Europa-grannar som kan mästa sig med de småländska pojkarna från Rottne. OCh då har jag faktiskt lyssnat på samtliga bidrag på SVTs hemsida.

Nedräkningen till den 12 maj har således börjat, om den nu inte redan gjorde det efter finalen i Globen, och ni vet vad jag gör den kvällen! (Jag håller dessutom tummarna på att min schlagerkompis och hennes familj kan komma och titta med mig.) Fram med skumpa, kuddar och tilltugg, här ska frossas!


image25

Kommentarer
Postat av: Sara

Hela alltet är fantastiskt roligt. Var själv på plats i Malmö det året då Lena Ph vann. Det var inte själva finalen jag såg ju men nästan alla de låtar som gick vidare kom från denna uttagning.

I år kommer jag nog dessvärre att missa finalen, mormor fyller 80 år och detta ska ju också firas. Kanske hittar jag en TV någonstans så jag kan titta lite då och då. The Ark kommer jag inte att missa, dessutom är det jag och Ola den 3 maj på KB. Ska bli så kul!

Idag släpps The Ark´s nya skiva.

2007-04-11 @ 09:13:49
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se
Postat av: Anna

Åh, fick du biljetter!? Själv var jag aningen för seg och hann inte. Jag får knipa ett annat tillfälle.

2007-04-11 @ 09:48:51
URL: http://familjenjensen.blogg.se
Postat av: E

Har en make som också skall dit och lyssna och njuta!

2007-04-12 @ 22:04:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0