Egentid under småbarnstid

Linda Skugge har i sin senaste Expressen-krönika (läs den!) som vanligt uttryckt sig kraftfullt, och idag i diskussionen kring vissa mammors uppenbart desperata behov av egentid, vid sidan om föräldraskapet. Jag tror att många av oss kunde bli lyckligare om man faktiskt accepterar det faktum att vi numera är föräldrar, kanske just bara föräldrar. Tillvaron kan aldrig bli densamma som före barnet/barnen kom till, men ändå verkar många spana åt just det hållet - bakåt. Allt i livet har sin tid, småbarnstiden är en. Då ges inte mycket tid till annat, men det kanske får vara så ett tag, för att vi ska må bra och fungera.

Min livsvisa väninna L sa för ett tag sedan: "Just nu finns jag bara till för mina barn". Ett starkt uttryck tyckte jag nog då, utan eftertanke, men sanningen är att det var en av de mest sunda, ärliga och närvarande fraser jag hört.

Det kommer andra tider, när barnen inte längre är små, när de inte vill promenera bredvid oss utan hellre bakom, framför eller inte alls - när de bara vill umgås med sina vänner. Det kommer tider då falukorven byts ut mot raffiga pilgrimsmusslor eller omsorgsfullt lagad färsk fisk från fiskvagnen på torget. Det kommer tider då vi kan ersätta föräldramagasinen med rafflande litteratur, och då vi faktiskt orkar läsa den.

En nyttig påminnelse alltså, att se livets olika skeden, och försöka ta dem med ro.

Det säger jag, som i ren vrede satte Loppan i kolsvarta hallen två gånger i samband med kvällens tandborstning...

Kommentarer
Postat av: Sara

Man är inte mer än människa! Jag kan bara hålla med och säga att jag älskar att umgås med mina barn, däremot kan jag ibland sakna att man inte alltid får dela alla stunder med barnen med någon. Att hjälpas åt med barnen är det bästa och det känns nästan lite lyxigt. Men någon måste jobba och det ibland mycket. Som förälder och blivande pedagog har jag varit med om skräckexemplet. Var på IKEA med barnen varpå jag noterade en pojke som skrikande tvingades in på "inlämningen".-Jag vill inte, jag vill bara vara med er!!! Barnet förlorade (stort) och föräldrarna gick och shoppade. Barn är och måste få lov att vara jobbiga, vi vuxna måste bara påminna dem om och om igen hur mycket vi älskar och respekterar dem. Naturligtvis måste barn uppfostras, men med kärlek och omtanke. Sen kan jag också få mina vredesutbrott alldeles för många gånger om dagen.Man är bara människa!

Förresten, hur gör du med kikärtorna?
Sov gott!

2007-04-02 @ 21:43:07
URL: http://www.sockerbullen.blogg.se
Postat av: Anna

Kikärterna brukar jag själv blötlägga och koka (drygt 45 min), tillsammans med krossade vitlöksklyftor, salt, några vitpepparkorn och ett par lagerblad. Det blir utan tvekan godast - nästan som godis för mig. Annars kan man köpa på burk, fast kom då ihåg att skölja dem ordentligt så att burksmaken försvinner.

2007-04-03 @ 08:09:32
URL: http://familjenjensen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0